Образотворче мистецтво в другій половині ХІV – ХV ст.

Розвивалося й образотворче мистецтво, провідним жанром якого залишалося малярство. Помітною рисою став відхід малярів від традиційних візантійських особливостей іконографії з метою передачі на своїх роботах душевного стану людини, її почуттів та емоцій. Людським позам та рисам обличчя надавалися виразність, відображувалася індивідуальність, опановувалася техніка світлотіньового моделювання. Це були типові особливості й риси західноєвропейського мистецтва того часу.

Малярство представлялося здебільшого фресками та іконописом. Фресок до нашого часу дійшло небагато. Серед них відомими є виразні фрескові розписи каплиці в Горянах під Ужгородом, Вірменської церкви у Львові, та в інших храмах і палацах, зокрема Польщі (розписи в каплиці Святої Трійці в Любліні 1418 р. та каплиці Святого Хреста Вавельського замку у Кракові 1470 р.).

Фрескові розписи в каплиці Святої Трійці в Любліні

Техніка іконописання також удосконалювалася та набувала нових помітних рис під впливом європейських ідей гуманізму: використовували світлотінь і пряму перспективу. Із ХV ст. набували поширення ікони, які малювали на дошках, та ікони зі сценами Страшного Суду. Яскравим зразком іконописання цього періоду є ікона Богородиці Одигітрії (Матері-Проповідниці) з Волині, а також ікона Богородиці з пророками з церкви в Підгородцях. Остання виконана у візантійському стилі, її особливістю є те, що на іконі зображені як старозавітні, так і новозавітні персонажі, що символізує поєднання Старого та Нового Завітів. Ще одним видатним твором іконопису є ікона Юрія Змієборця, с. Звиженя Львівської області.

Внаслідок поширення католицизму помітно розвивалася скульптура, оскільки статуями прикрашали католицькі храми і костели. Продовжувало вдосконалюватися орнаментальне різьблення, в якому, окрім рослинних і тваринних орнаментів, поширювалися геометричні фігури.

Книжкова мініатюра, як і книгописання, також набували нових рис. Яскравою пам’яткою тогочасної мініатюри є Київський Псалтир 1397 року. У ньому вміщено близько 300 ілюстрацій, сюжети яких різноманітні (від біблійних до побутових мотивів), а самі зображення відзначаються індивідуальністю та виразністю, свіжістю кольорів. Окрім нього, художньою виразністю відзначається Галицьке Євангеліє XIV ст. і Радзивіллівський літопис XV ст. зі значною кількістю мініатюр на історичну тематику.

Яка ікона виконана у візантійському стилі та особливістю якої є те, що на іконі зображені, як старозавітні, так і новозавітні персонажі?

ікона Богородиці Одигітрії (Матері-Проповідниці) ікона Богородиці з пророками з церкви у Підгородцях ікона Юрія Змієборця із с. Звиженя Вишгородська ікона Божої Матері